Actiegerichte SEO-tips
Bent u op zoek naar een verzameling no-nonsense SEO-tips die u gemakkelijk kunt implementeren om de positie van uw site in de zoekmachines te verbeteren? Zoek dan niet verder.
We hebben een lijst van 75 SEO-tips en best practices samengesteld. Ze zijn opgesplitst in logische secties om verschillende aspecten van zoekmachine optimalisatie te behandelen, van on-page factoren tot trefwoord onderzoek, linkbuilding en meer.
Voor de meeste tips vindt u ook een link naar verder lezen, inclusief officiële Google-richtlijnen (indien relevant). We hebben ook een aantal van de beste SEO-gidsen op het web uitgekozen.
Om naar een specifieke sectie te springen, gebruik je de snelkoppelingen aan de linkerkant.
Tijdgebonden? Begin met deze SEO optimalisatie tips.
Laten we aan de slag gaan!
1. 1. Trefwoord onderzoek
Sleutelwoordonderzoek zou het uitgangspunt moeten zijn voor elke SEO-campagne.
Waarom? Omdat als u niet weet wat mensen eigenlijk zoeken in uw niche, u vertrouwt op geluk – in plaats van op gegevens – om uw beslissingen te begeleiden.
Dat is geen manier om uw bedrijf te runnen.
Volg de solide trefwoord onderzoekstips hieronder om aan de slag te gaan ?
1. 1. Zorg ervoor dat u zich richt op (en optimaliseert voor) het RECHTSTJEKWERFTWOORD
De meeste mensen maken een van de drie fouten als het gaat om keyword targeting:
Ze slagen er niet in om te optimaliseren voor een of meer trefwoorden;
Ze proberen te optimaliseren voor teveel trefwoorden;
Ze optimaliseren voor irrelevante trefwoorden.
U kunt deze eerste twee fouten oplossen door dit te onthouden: elke pagina/post op uw website moet gericht zijn op een “hoofd” trefwoord of onderwerp.
OPZIJ. Het is ook belangrijk om te proberen te voorkomen dat hetzelfde trefwoord op meerdere pagina’s wordt gericht. Dit is omdat Google er meestal voor kiest om slechts één van deze pagina’s te rangschikken, en het kan zijn dat het niet de pagina is die u wilt dat ze rangschikken!
Een goede oefening voor het kiezen van het juiste zoekwoord is simpelweg om uw pagina naar een vriend te sturen en te vragen “waar gaat deze pagina over”?
Hun antwoord zal je meestal het beste sleutelwoord/thema-ideeën geven.
Je moet echter altijd Google keywords blijven gebruiken voordat je je aan hen vastlegt.
Waarom? Omdat het u zal helpen om te begrijpen wat – in de ogen van Google – het beste resultaat is voor dat specifieke trefwoord. Als de meeste resultaten enorm verschillen van de inhoud die u probeert te rangschikken, is het waarschijnlijk geen geweldig trefwoord om te targeten.
Screenshot met de top 3 ranking pagina’s in Google voor het zoekwoord “outreach”. Deze resultaten zijn enorm verschillend van onze content, wat betekent dat dit niet het beste zoekwoord is om te targeten.
Hetzelfde geldt voor trefwoorden met veel SERP-functies (bijv. featured snippets, Adwords-advertenties, winkelresultaten, etc.).
Deze drukken de “10 blauwe links” (d.w.z. organische resultaten) een stuk naar beneden, wat resulteert in een lagere CTR en minder verkeer.
2. 2. Vermijd “Sleutelwoord Eenhoorns” door het overwegen van de zoekintentie
Soms zie je een bijzonder sappig sleutelwoord bij het uitvoeren van je onderzoek. Maar omdat een trefwoord een hoog volume heeft, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat het een goed trefwoord is om voor te rangschikken.
Je moet overwegen wat de “bedoeling” was achter het onderzoek.
Voorbeeld: “Google Analytics” lijkt misschien een goed trefwoord om te proberen te rangschikken op het eerste gezicht.
Trefwoord Zoeken Deel 2
Met 1 miljoen Amerikaanse zoekopdrachten per maand is er zeker veel volume!
Maar…
De overgrote meerderheid van die zoekopdrachten zullen gewoon mensen zijn die zich willen aanmelden bij Google Analytics. Ze zullen de site op positie 2 waarschijnlijk niet eens opmerken.
Ik zoek waarschijnlijk minstens een half dozijn keer per dag naar Google Analytics (zou het echt moeten bookmarken…).
Als we nu naar beneden scrollen, vinden we het sleutelwoord “hoe Google Analytics te gebruiken”.
Dat krijgt 1.900 zoekopdrachten per maand en zal zeker iemand zijn die zoekt naar een gids, wat betekent dat het waarschijnlijk een beter trefwoord zal zijn om achteraan te gaan.
Maar onthoud, het gaat niet alleen om verkeer (tenzij je advertenties verkoopt).
Je bent uiteindelijk op zoek naar zoekwoorden die waarde zullen brengen voor uw bedrijf (dat wil zeggen, die verkeer brengen dat zal converteren naar leads en klanten). Daarom moet u zich richten op zoekwoorden met een relevante intentie.
Hier zijn een paar vragen die zullen helpen om potentiële “hoog in google komen” te identificeren:
Is het waarschijnlijk dat de mensen die op zoek zijn naar dit trefwoord willen kopen wat u verkoopt?
Is er een duidelijke manier om verkeer van dit trefwoord om te zetten in leads?
Is er genoeg zoekvolume om het targeten van dit trefwoord de moeite waard te maken vanuit een zakelijk perspectief?
Komt het zoekvolume uit uw doelland? (d.w.z. waar uw klanten zich bevinden)
Als het antwoord op een van deze vragen “nee” is, heb je waarschijnlijk een “sleutelwoord eenhoorn” op je handen!
Aanbevolen leesvoer: Hoe te bepalen trefwoord zoeken intentie
3. 3. Nieuwe website of lage autoriteit? Zoek snel naar Sleutelwoorden voor de beste opname op de ranglijst.
Het runnen van een nieuwe website met weinig gezag?
Dan vind je het moeilijker om een rangorde aan te leggen voor competitieve zoekwoorden.
Tuurlijk, het kan, maar het zal niet gemakkelijk zijn. Je moet een stapje verder gaan en iets super geweldigs maken. Promoot het dan als een gek.
Daarom is het zinvol om je eerst te richten op minder competitieve zoekwoorden.
Dit is de snelste manier om je zoekverkeer te laten groeien.
Gelukkig is het gemakkelijk om uit te vinden hoe moeilijk een trefwoord is…
Hoe we de moeilijkheidsscore voor een trefwoord berekenen, vindt u hier.
4. 4. Zoek uit welke trefwoorden het zoekverkeer van uw concurrent aansturen… Steel ze dan voor uw eigen site!
Zou het niet cool zijn als u precies zou kunnen achterhalen voor welke trefwoorden uw concurrenten staan EN hoeveel zoekverkeer die trefwoorden opleveren?
Yep, het zou…en dat is het ook!
In feite kunt u het in enkele seconden doen met Ahrefs Site Explorer.
Voer gewoon het domein van uw concurrent in en ga dan naar het rapport “Organische trefwoorden”.
Site Explorer > Voer het domein van de concurrent in > Organisch zoeken > Organische trefwoorden
U krijgt een lijst met alle belangrijke trefwoorden waar uw concurrenten momenteel voor staan.
SIDENOTE. *Top 20 posities met ‘Lite’ Ahrefs account. Top 50 posities beschikbaar met Standard Account en top 100 met Advanced/Agency.
5. 5. Stel waarschuwingen in om de nieuwe zoekwoorden van uw concurrent in real time te bespioneren.
Houd de contentstrategie van uw concurrent in de gaten door hun nieuwe zoekwoorden te monitoren.
Waarom? Omdat als uw concurrent zich richt op een nieuw zoekwoord, u dat misschien ook wilt doen.
U kunt een alert instellen in Ahrefs, die u een e-mailbericht stuurt met een overzicht van alle nieuwe keywords waarvoor we uw concurrent hebben ontdekt.
Alerts > Nieuwe trefwoorden > Alert toevoegen > invoeren van het domein van de concurrent > rapportfrequentie instellen > Toevoegen
Eenvoudig, maar effectief!
6. 6. Controleer de “True Traffic Potential” voor uw doelgroep door te kijken naar de #1 Ranking Page
De meeste webpagina’s zullen veel lange-termijnbegrippen rangschikken naast hun primaire trefwoord.
Voorbeeld: Deze post is bedoeld voor “keyword research” (d.w.z. het primaire trefwoord). Het is ook geschikt voor “hoe doe je trefwoordonderzoek”, “SEO trefwoordonderzoek” en vele andere termen.
Vanwege dit, kijken naar het zoekvolume voor het primaire trefwoord zal ons niet vertellen de “ware verkeerspotentie” voor de pagina.
Dus, hoe beoordeelt u het verkeerspotentieel van een trefwoord?
Eenvoudig…controleer hoeveel verkeer de #1 ranking pagina krijgt!
Voorbeeld: Het sleutelwoord “beste VPN” heeft een zoekvolume van 105K.
Trefwoorden voor beste vpn 1
Maar als u naar beneden scrollt in het Keywords Explorer Overview rapport, zult u zien dat het 180K+ biologische bezoeken per maand ontvangt.
Trefwoorden voor beste vpn
Omdat de pagina een rangorde heeft voor veel long-tail variaties, overtreft het werkelijke verkeerspotentieel voor “beste VPN” het gerapporteerde zoekvolume ruimschoots.
7. 7. Zoek inhoudelijke hiaten op uw site en vul ze in!
Content Gaps zijn sleutelwoorden waar uw concurrenten voor scoren, wat u niet doet.
Dat is klote, toch?!?
Gelukkig zijn deze content gaps gemakkelijk te vinden met het “Content Gaps” rapport in Ahrefs Site Explorer.
Site Explorer > Domein invoeren > Zoeken > Organisch zoeken > Inhoudsgaten > Domeinen van concurrenten invoeren > Trefwoorden tonen
Hier is Tim die wat meer uitlegt over hoe de tool werkt:
8. 8. Zoek vragen die beantwoord moeten worden…Beantwoord ze dan met inhoud.
Vraag- en antwoordsites (zoals Quora) zijn een grote bron van sleutelwoorden/inhoudelijke ideeën.
De truc is om te zoeken naar vragen die al vele malen zijn gesteld. Dit geeft aan dat er op dit moment geen goed antwoord te vinden is op Google.
Hier is nog een andere truc:
Als je een Quora-ranking in de top 3 van Google ziet voor een trefwoord, dan is dat trefwoord waarschijnlijk niet erg concurrerend.
En als het niet erg competitief is, dan is het een uitstekende kans voor een trefwoord!
Maar…hoe vind je relevante trefwoorden waar Quora voor staat zonder gek te worden?
Gebruik het “Organische trefwoorden” rapport in Ahrefs Site Explorer.
Site Explorer > Voer Quora.com in > Organische trefwoorden > Filter op trefwoorden met betrekking tot uw niche > Filter op posities 3 en onder > Sorteer op volume
Hier kunnen we zien dat Quora op nummer 3 staat voor het trefwoord “SEO leads” (450 zoekopdrachten/maand)…
Het enige wat we zouden moeten doen om Quora te verslaan in de SERP’s is inhoud creëren rond de vraag: “Is het een goed idee om SEO leads te kopen?”
Gaaf, hè?
Je kunt ook niche-gerelateerde vragen vinden met Ahrefs’ Keywords Explorer.
Keywords Explorer > Voer een breed trefwoord in > Zin match > Filter op trefwoorden die het woord “hoe”, “wat” of “waar” bevatten.
Aanbevolen leesmateriaal: Hoe kan ik op conversie gerichte trefwoorden ontdekken met behulp van Quora en Reddit?