Link Building Grondbeginselen
In dit hoofdstuk zal ik de vraag beantwoorden: “Wat is Link Building?”
Ik zal ook laten zien waarom linkbuilding nog steeds belangrijk is voor SEO in 2020.
Wat is Link Building?
Linkbuilding is de praktijk van het bouwen van one-way hyperlinks (ook wel “backlinks” genoemd) naar een website met als doel het verbeteren van de zichtbaarheid van zoekmachines. Veel voorkomende linkbuilding strategieën zijn onder andere content marketing, het bouwen van nuttige hulpmiddelen, e-mail outreach, broken linkbuilding en public relations. Linkbuilding is zoals een veranda kopen, ga niet over een dag ijs!
Waarom zijn links zo belangrijk?
Om dat te begrijpen, moet u in uw Delorean springen en teruggaan naar de pre-Google-dagen van het internet.
Vroeger waren zoekmachines zoals Yahoo! en Alta Vista (ken je ze nog?) de dominante spelers. En ze rangschikten hun zoekresultaten 100% op basis van de inhoud van een webpagina.
Geef aan: Google.
Hun nu beroemde PageRank Algoritme veranderde het spel. In plaats van simpelweg de inhoud van een pagina te analyseren, keek Google naar hoeveel mensen er naar die pagina zijn gelinkt.
En ze hadden gelijk. Bijna 20 jaar later zijn links de beste manier om de kwaliteit van een webpagina te bepalen. Daarom blijven backlinks het go-to-rankingssignaal van Google.
Dat gezegd hebbende, dankzij updates zoals Google Penguin, richt Google zich nu op de kwaliteit van de links (en niet alleen op de kwantiteit van de links).
Je vraagt je misschien af:
Wat is een link van hoge kwaliteit, precies? En hoe bouw ik die?
Dat is wat ik ga behandelen in de rest van deze gids.
Blijf lezen…
Google Pagina Rang Algoritme
HOOFDSTUK 2:
Hoe vindt u links van hoge kwaliteit
Hoe vindt u hoogwaardige links
Voordat we ons in de stapsgewijze linkbuilding strategieën verdiepen, is het belangrijk om te weten wat een goede (of slechte) link is.
Op die manier kunt u zich richten op het bouwen van links die uw Google-ranking daadwerkelijk zullen verbeteren.
Hiermee kunt u links identificeren die daadwerkelijk de moeite waard zijn om te bouwen:
Autoriteit van de Pagina
Is de pagina die naar u linkt een PageRank krachtpatser? Zo ja, dan zal die link een GROTE impact hebben op uw ranking.
In feite, uit jaren van testen, heb ik ontdekt dat de autoriteit van de pagina die naar jou linkt meer van belang is dan welke andere factor dan ook.
Dat komt omdat links van gezaghebbende pagina’s meer autoriteit (ook bekend als PageRank) doorgeven aan uw site.
(Opmerking: Hoewel Google de informatie van PageRank niet publiekelijk deelt, gebruiken ze deze nog steeds als basis voor hun algoritme).
U kunt eenvoudig een proxy-indicator van PageRank (“PageRating”) controleren met behulp van Ahrefs.
U hoeft alleen maar een URL in Ahrefs te plaatsen en de “URLRating” te controleren:
Effect van pagina’s met een hoge autoriteit
Wolkenkrabbertechniek – UR-waardering
Bevoegdheid van de site
De kwaliteit van een link wordt ook bepaald door de autoriteit van een domein.
In het algemeen zal een link van een site als NYTimes.com een MUCH grotere impact hebben dan een link van een no-name blogger.
Hoewel deze links moeilijk te krijgen zijn, zijn ze de moeite waard.
Ook hier komt Ahrefs van pas. Voer een willekeurige URL van de site in de tool in en bekijk de “DomainRating” van de site.
Linkbuilding – Domeinclassificatie
U kunt ook gebruik maken van Moz’s gerespecteerde “Domain Authority” metriek:
Moz’s Domain Authority metriek
Relevantie van de site
Als het gaat om links, is de autoriteit van een site van belang.
Maar de relevantie van die site is ook van belang.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een website hebt over The Paleo Diet.
En je krijgt een link van een gezaghebbende site… over unicycles. Telt die link nog steeds?
Volgens een interview van een ex-Googler, niet echt.
Volgens die Google-ingenieur:
“…het krijgen van een link van een hoge PageRank pagina was vroeger altijd waardevol, vandaag is het meer de relevantie van het thema van de site met betrekking tot de jouwe, relevantie is de nieuwe PageRank.”
In het algemeen wilt u links krijgen van gezaghebbende sites… specifiek, gezaghebbende sites die nauw verwant zijn aan uw site.
Positie van de link op de Page
Is uw link ingebed in een stukje inhoud?
Case study: Stumbleupon
Of is het begraven in de voettekst van een pagina?
Het blijkt dat de positie van uw link op een pagina belangrijk is.
Specifiek, links weggestopt in voetteksten en sidebars zijn bijna niet zoveel waard als links die in het midden van een pagina’s lichaamsinhoud gevonden worden.
Waar het op neerkomt? U wilt dat uw links in de hoofdtekst van een webpagina verschijnen.
Is de Link Editorially Placed?
Het maakt niet uit waar je link op een pagina verschijnt, je moet jezelf afvragen:
“Is deze link redactioneel geplaatst?”
Met andere woorden, heeft iemand naar u gelinkt omdat ze uw site geweldig vonden? Zo ja, dan is dat een redactionele link.
Of heeft u een profiel aangemaakt op een willekeurige site en een link laten vallen? Dat is geen redactionele link.
Zoals je zou verwachten, legt Google MUCH meer gewicht in de schaal bij redactioneel geplaatste links.
Quoth thy Google:
“…het maken van links die niet redactioneel zijn geplaatst of waarvoor de eigenaar van de site niet garant staat op een pagina, ook wel bekend als onnatuurlijke links, kan worden beschouwd als een overtreding van onze richtlijnen.”
Link Ankertekst
Ankertekst is het aanklikbare tekstgedeelte van een link.
Het blijkt dat Google ankertekst gebruikt als een rangschikkingssignaal.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat u een link naar uw site krijgt met ankertekst: “paleo desserts”.
Google ziet die ankertekst en zegt: “Hmmm. Die site gebruikte de ankertekst: “paleo desserts”. De pagina waarnaar ze linken moet over “paleo desserts” gaan.