Wat zijn Backlinks?

Backlinks worden gemaakt wanneer een website naar een andere website linkt. Google (en andere zoekmachines) beschouwen backlinks als “stemmen” voor een pagina. In feite gebruikte Google’s originele PageRank algoritme backlinks als een signaal van inhoudelijke kwaliteit. Veel studies hebben een correlatie gevonden tussen backlinks en organische zoekmachine rankings.

Hoe werken backlinks

In deze gids laat ik u gegevens zien die het belang van backlinks aantonen, en vervolgens laat ik u zien hoe u backlinks kunt bouwen (op de juiste manier).

Hier is alles wat je zult leren:

PROOF Die Backlinks Kwestie voor SEO
Wanneer moet u Backlinks bouwen?
Hoe zien de kwaliteitsverbindingen eruit?
4 Bewezen Link Building Methodes (voor het verkrijgen van krachtige Backlinks)
Waarom zijn Backlinks belangrijk voor Search Engine Optimization (SEO)?
Er zijn veel zoekmachineonderzoeken gedaan naar het belang van backlinks. Maar deze studies ondersteunen wat al beschikbaar is voor het publiek. Als u uw hoofd wilt laten ontploffen, lees dan over Google’s PageRank algoritme.

Webdesign bedrijf WPDesign bouwt slimme en betrouwbare websites en webshops die ook digitaal zorgen voor een succesverhaal.

PageRank Voorbeeld

Hier is een uitleg van PageRank in Layman’s termen:

Backlinks kunnen uw SEO-prestaties op Google verbeteren of verminderen. Backlinks kunnen uw SEO prestaties verbeteren als ze afkomstig zijn van hoge kwaliteit bronnen. En omgekeerd.

Als u wilt uit te geek over PageRank en Google’s verschillende algoritmen, dan Bill Slawski is uw man.

Het is gemakkelijk om te concluderen dat backlinks essentieel zijn op basis van PageRank alleen.

Maar vanaf 24 september 2019 zijn PageRank en alle bijbehorende patenten verlopen. [1]

Wat is Google van plan? Ik weet het niet en het kan me niet schelen.

Het enige wat telt in de wereld van SEO is wat werkt en wat niet werkt in zoekmachines.

Hoe kom je daar dan achter? Je moet de resultaten van Google’s zoekmachines dagelijks testen en analyseren.

Het goede nieuws is dat veel studies dat al gedaan hebben.

Kijk maar eens:

PROOF Dat Backlinks Kwestie voor SEO
De meeste SEO-bedrijven weten dat de backlinks kritisch zijn op basis van hun ervaring. Maar het helpt om extra gegevens te hebben om onze ervaring te ondersteunen.

Dat is het doel van de volgende sectie. Ik heb gegevens verzameld van verschillende diepgaande SEO-studies, zodat u kunt verwijzen wanneer u dat nodig heeft.

Laten we een duik nemen:

1. Krachtige sites = betere SEO-prestaties
Kijk door een willekeurige Google Search Engine Results Page (SERP) en je ziet een ding gemeen hebben:

Zoekmachines zoals Google houden van autoriteitssites.

“Autoriteit” is in dit geval gedefinieerd als het hebben van een aantal backlinks van betrouwbare sites. En er zijn overweldigende gegevens om dit idee te ondersteunen.

Backlinko bestudeerde 11,8 miljoen Google-zoekmachineresultaten en vond dat:

“De totale link autoriteit van een site (zoals gemeten door Ahrefs Domain Rating) is sterk gecorreleerd met hogere zoekmachine rankings.” – Backlinko [2]

SEMRush heeft een 2.0 versie van hun ranking factors onderzoek uitgevoerd en vond dat:

“Hoe meer achterstand een domein heeft, hoe hoger zijn positie op de SERP.” – SEMRush [3]

Om dit punt nog verder te onderbouwen, heeft Rankings.io een ranglijstfactorstudie uitgevoerd in de letselschadesector en vergelijkbare resultaten gevonden. Ze zeiden:

“Hoewel het aantal verwijzende domeinen per pagina geen invloed lijkt te hebben op de rangschikking, was het totale aantal verwijzende domeinen voor het domein een topindicator voor het totale domeinverkeer.” – Rankings.io [4]

Laten we beginnen met te zeggen dat “Domain Rating” geen metriek is die zoekmachines gebruiken.

Het is een metriek van een derde partij, gemaakt door Ahrefs.

Ahrefs DR

Het is niet compleet, maar het is een nuttige meter voor iedereen die aan SEO doet.

Kortom, je doel moet zijn om je DR (Domain Rating) te verhogen.

Moz heeft ook zijn metriek voor het meten van de sterkte van een website.

Het heet DA (Domain Authority).

Moz DA

U kunt ook kijken naar de Majestic SEO Trust Flow metrisch als een manier om de sterkte van de site te meten.

Majestueuze vertrouwensstroom

Je doel zou moeten zijn om deze metriek te laten groeien. Hoe sterker uw website is, hoe beter hij in de zoekmachines zal scoren.

Je snapt het nu wel. De gegevens ondersteunen het idee dat u super hard moet werken om meer backlinks naar uw site te krijgen. Dat is hoe u uw website autoriteit laat groeien.

Maar u moet ook de links naar de eigenlijke pagina’s die u in zoekmachines zoals Google wilt plaatsen, verwerven.

Hier zijn de gegevens om dat te ondersteunen:

2. 2. Krachtige pagina’s = betere SEO-prestaties
Het is mogelijk om een pagina te rangschikken zonder dat een aantal backlinks de pagina direct raken. Dat is wat er gebeurt als uw site autoriteit heeft gevestigd.

Als Forbes bijvoorbeeld een nieuw artikel publiceert, wordt vaak op de eerste pagina gerangschikt (zonder directe links).

Dat gezegd hebbende, Forbes is de uitzondering. De meeste sites zullen directe backlinks nodig hebben naar SEO-gedreven pagina’s.

Hier zijn data Ahrefs om dit idee te ondersteunen:

“Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe meer organisch verkeer het krijgt van Google.” – Ahrefs [5]

“Slechts één op elke ~20 pagina’s zonder backlinks heeft verkeer… en de meerderheid van deze krijgt 300 biologische bezoeken of minder per maand.” – Ahrefs [6]